22 March 2011

Review Package Rawatan Berpantang

Salam and good day buat semua.

Lama giler sy tak update blog. Itu hari tangan ni gatal nk tukar template, and terdelete widget, terus haru biru jadinya. Now baru terhegeh-hegeh nak masukkan apa2 yg patut, ni pun rasa tak complete je lagi. Tapi takpelah, akan dilakukan dari masa ke semasa, bergantung pada tahap kerajinan yg ada.

Bukan apa, sejak ada anak ni nk online pun tak leh selalu sangat wpun boleh dikatakan setiap hari laptop ni di ON almost 24hours. hehe. Okeh, sy nk ceritakan serba sedikit tentang diri saya ketika dalam berpantang.

On previous entry, i did mentioned that i am taking a confinement package from Jemari Tradisional. So disebabkan saya bersalin secara caesarean, pada minggu kedua barulah pihak Jemari datang. sekurang-kurangnya, pada minggu kedua badan ni dah kuat sikit la, baru sedap digosok / diurut dan disental apa2 yang patut. Jadinya pada minggu pertama,sy mendapat bantuan dari kakak ipar saya, Kak Long yg menjaga saya terutama dalam menyediakan hidangan berpantang dan menguruskan baby. Kecik sangat dia, tak berani dan tak terdaya lagi sy nk mandikan sendiri. Lagipun, luka jahitan sangat terasa pada minggu pertama tu.

Makcik Mar dihantar kepada saya dan bermakna dia akn tinggal dengan kami selama 2minggu. Rutin harian saya, setiap pagi selepas bangun tidur dalam pukul 9pagi, sy akan serahkan Rania kepadanya utk dimandikan. Sebelum itu air mandian saya telah disediakan seawalnya, which is air rebusan herba dari halia, serai, pandan, lengkuas dan beberapa bahan lagi. sedap betul dapat mandi air suam pagi2 macam ni. dah rumah takde heater. hehe. Selesai mandi, makcik mar dah sedia utk mengurut saya (baby dah selesai mandi dan ditidurkan). Seluruh badan diurut kecuali bahagian perut saya, sedap nye rasa (sakit pun ada - sebab saya ni jenis tak tahan kena urut).. selepas diurut, bertungku pula. satu badan jugala di tungkukan. mmg terasa angin keluar dari badan. lepas tu saya diberi minum air herba yg direbus.. tapi mak aih.. sy tak tahan langsung rasanya, pahit... jadi saya gantikan dengan Air Herbanika NR (Nona Roguy) yg saya beli sebelum bersalin. Ini mmg fav saya, sy letak sikit gula nk bagi sedap. Sekali teguk je dah habis.

air ni mmg cedapp.. *_*


 
yg ni pun sy amalkan ketika berpantang
hasilnya, makan pagi confirm pukul 4 ketandas.. dengan senangnya
hehe..

Dalam pukul 11, lepas selesai semua rawatan keatas saya, makcik mar akan kedapur utk memasakkan makanan tengah hari saya, dikesempatan ini lah saya bermain dengan sikecil. Yang bestnye, masakan makcik mar ni mmg sedap2... sampai bertambah nasi saya, kalau camni gaya makan, alamat makin kembanglah badan. tapi nk buat cemana, mmg serius sedap walaupun cuma sayur rebus je.. kadang2 suami pun tumpang makan juga sebab dia kata sedap. hehe...

 
lauk fav sy yg Makcik Mar masak - mmg sedap!

Begitulah rutin saya selama hampir 2minggu, saya juga ada bertangas dan berlulur. semua Makcik Mar yg buat.. just serahkan badan dan ikut je. rasa sedap pula badan ni. Tapi disebabkan pada hujung minggu kedua, bapa sy bercadang nk buat majlis cukur jambul buat Rania, jadi dengan terpaksanya sy menghantar makcik Mar balik 3hari awal. Jadi setelah di kawtim dengan kak Rozi (pemilik Jemari Tradisional), 3hari ini akan digantikan dengan penutup berpantang bila saya nk habis pantang  nanti. 

Overall boleh sy katakan, servis mmg agak bagus, dan sangat sesuai utk orang seperti saya yg terpaksa berpantang sendiri. Ini pun sebab dah takde pilihan. Selepas 2minggu, sy teruskan berpantang sendiri. Time ni agak challenging la, sebab baby dah pandai meragam, jadinya waktu makan dan mandi saya sering je terbabas. Dah le kena masak sendiri, ayoyo...

antara lauk yg sy masak sendiri
sup lobak putih, kerabu pegaga, daging tumis asam & ayam blackpepper


okay itu saja buat kali ni, nanti kita stori menda lain pula... bye ;)

5 comments:

xxxilixxx said...

babe! tq ye for sharing ur jemari tradisional experience. now am more confident to hire them :)

Unknown said...

As salaam, tq for the info.....I Dah book jemari tradisional...just tgh survey testimoni sesapa yg pernah hire CL kak rozie. Kebetulan u pun Caesar tu baca ur story tu....so byk blog I baca kata makcik mar nie OK.....so ingat nak request PD kak rozie mintak makcik mar ....I pun book for 2 wks . :-)

Unknown said...

Salam.sy pnh amik servis dgn k.rozi.masa tu yg jaga sy k.jah.dia stay dgn sy 2 mggu.mmg tip top lynn nye.sy just susukn bby je.segalanya k.jah yg buat.mknn mmg sdap.mmg recommended lh servis ni.

Laila Hanna said...

salam... kalau saya nak mintak contact number mak cik mar boleh tak. my email is ungkulailahanna@gmail.com
terima kasih

Unknown said...

Assalamualaikum..pertama sekali saya nak cakap yg saya buat homework dulu ttg jemari tradisional ni..apa yg saya dapat adalah mungkin hanya segelintir yg terkena dgn jemari compared dgn testimoni bagus (yg diupload sendiri oleh jemari pada page nya)..jadi mungkin saya tak terkena kot..tapi masyaAllah, layanan masa nak book daye tu bukan main lagi..masalahnya, yg tukang jaganya org lain (indon)..rase dibuli sangat..saya sgt hormati tetamu di rumah saya, ikut apa sahaja jadual yg diberi oleh jemari, salah satunya malam memang berjaga sorang2 dgn baby tapi siang xboleh tidur??? Allah je tau betapa penatnya saya jaga anak sulung umo 2 tahun (x ditolong oleh indon itu seperti mana saya dah explain pada kak rozie sebelum book date) serupa baik saya pantang sorang2..malah indon tu berani ckp kat suami saya yg saya asik tido..hello, kalau sesapa kenal saya mmg saya bukan kaki tido siang..dan boleh die kate seronok ye istri doktor (suami saya doktor) jadi suri rumah xpayah buat ape2..amboi2, dtg sini nak jage orang pantang ke nak jaga tepi kain orang? Asal saya nak letak kepala rehat terus disuanya baby pada saya suruh saya jaga dan die nak solat dhuha..name indon tu aminah..ok saya respek..lame2 saya ckp kat die, solat dhuha tu sunat, apa yg awak buat kat sini wajib tau kak sebab orang dah bayar awak utk buat kerje..amanah tu..nasi pon dipanaskan..sampai nak pitam saya sebab badan masuk angin..waktu urut perli2 saya..mentang2 saya muda lagi..kak rozie saya call hari kedua kate nk terminate servis die kate xpe2 tahan je..tapi bile waktu yg mmg dlm perjanjian da xleh terminate (hari ke4 rasenye), die gune alasan tu plak padahal hampir setiap hari saya kate suruh org tu balik..kurang ajar sangat aminah pada saya dan mertua saya..bole plak die sebelahkan indon tu..mentang2 tu staf kamceng die..xpe kak rozie, kalau kak rozie gune name Allah utk mengelak drpd mengakui kesilapan dan kelemahan servis kak rozie, kite tgk akhirat nanti..org keje berhempas pulas nk cari duit, kak rozie buat main2 dgn hasil keringat org..indon tu siap ckp kak rozie x explain ape pon kat die seperti yg saya tanya kak rozie boleh xjaga saya dan anak sulung saya sekali sebab xde org nak jage kami since suami keje xmenentu..alih2, suami saya yg kene balik rumah dlm waktu kerje utk selesaikan mandi, makan minum anak saya..dan die dichop di tempat kerje sebab hilang mase waktu kerje..punyela kami sabar sebab xde pilihan dah..tegur indon tu n kak rozie 2 2 buat keras je..kami xhalalkan duit kami..badan saya sakit2 lepas pantang..saya sungguh2 nak pantang sbb nk jage badan alih2 ini yg saya dpt..xpayah nak halang orang post feedback, betulkan servis tu dulu..gune nama Allah je lebih, tapi hati keras kematu nak terima teguran..org buat feedback sbb nak selamatkan duit dan kesihatan ibu2 berpantang..kenapa kak rozie nk melatah lebih2? Kak rozie nak pulang balik ke duit kami? Kalau mcm tu ok pulangkan dan kami akan padam komen2 kami..seriously, saya da suruh suami utk tinggalkan je indon tu tgh jalan mase otw anta die ke stesen bas bagi pengajaran..tapi itupon kami xsampai hati..indon tu siap baring2 lagi kat sofa mase waktu tghri saya jage baby sorang2 dan ank sulung saya..anak saya sampai ke tghri xtuka pampers yg ade tahi dan kelaparan..bole plak aminah tu suap nasi dlm mulut sendiri tanpa hirau anak saya minta nasi disebelahnya sambil menangis..kejam btul..saya nak cari aminah tu balik..jage die..saya xleh lupe..trauma..saya da bace komen2 page ni dulu, skrg saya dtg balik utk menyokong..dan saya akan copy paste pada stiap page yg saya penah bace pasal jemari..kesian kat ibu berpantang yg teraniaya dgn CL jemari..wassalam.

Followers

Copyright to LINDA ROSE
Designed by UMIESUEstudio 2015